fallback

Кои са най-желаните от българските студенти работодатели за 2019 г.?

Силното лидерство на мениджърите и ясно структурирана стажантска програма са сред приоритетите за младите служители

08:13 | 23.05.19 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

За първи път "Банка ДСК"  е най-желаният от студентите в България работодател. Банката се придвижи от 4-то място през 2017 г. и 3-то през 2018 г. до върха на класацията, измествайки миналогодишния лидер Hewlett Packard Enterprise.

Coca-Cola HBC Bulgaria АД е втора в Топ 50 за 2-ра поредна година, а националният превозвач "България Ер" АД заема 3-тото място (2017 г. - №9, 2018 г. - №10). Това показва единственото по рода си проучване у нас Graduate Survey, проведено от ToTheTop Agency за трета поредна година, чиито медийни партньори са Investor.bg и Bloomberg TV Bulgaria.

В Топ 10 са още "Софарма" АД (4), "Кока Кола Хеленик Бизнес Сървисиз Организейшън" (БСО) (5), "Луфтханза Техник София" ООД (6), "Телъс Интернешънъл" (Тelus International Еurope) (7), "Ай Би Ем България" ЕООД (8), "Ви Ем Уеър България" (Vmware) (9) и "ИКЕА България" (10). 

И докато „гладът” за качествени кадри в България нараства, а безработицата спада плавно до 10-годишно дъно и до нива, достигнати за последно през декември 2008 г., студентите са все по-желаният нов заряд в бизнеса. Във времена, в които темата за задържане на талантите в страната и завръщането им от чужбина е особено наболяла, проучването помага на компаниите да разберат какви са предпочитанията и очакванията на днешните студенти. Това са онези фактори, които биха ги привлекли като служители в компанията, с какво свързват фирмите и защо биха работили за конкретната (или конкурентна) организация.

Graduate Survey 2019 е попълнена от точно 8241 учещи в 51 университета в България, а за първа година и от следващите в университети зад граница. Информацията, която студентите са попълнили в анкетата, е достъпна като индивидуален анализ за всяка компания, която прояви интерес. 

В над 50 въпроса, обхващащи емоционални и функционални характеристики на компаниите, студентите определят имиджа на работодателите според тях. Това е съществена част от т.нар. "Работодателска марка" (employer branding), параметър, който показва доколко даден работодател е желан и избиран сред най-талантливите на пазара на труда.

Мястото, на което най-талантливите студенти от България и българи в чужбина искат да започнат своята кариера, все още се определя не толкова от заплатата, а от фактори като „силно лидерство на мениджърите“, “ясно структурирана стажантска програма”, “силна визия за бъдещето”, “лидер в сектора си” и “добри перспективи за бъдещо развитие”.

За поредна година най-големият проблем, за който споменават студентите, е ниското ниво на информираност за “възможностите по позиции, които предлага тази компания”, споделя Ралица Генчева, организатор на проучването. Това показва, че комуникационните канали на компаниите в България като цяло са слабо развити и дори да е отделен бюджет, то той не се изразходва ефективно за достигане до бъдещите звезди на организациите.

„Проучването Graduate Survey дава стабилна основа на всяка компания, която иска да оптимизира бюджета си за подбор и задържане на студенти чрез пълна информация за имиджа като работодател и как се е формирал той“, пояснява Георги Георгиев, управител на ToTheTop Agency.

"Опитът от предходните 2 години ни показва, че анализът на мнението на студентите предоставя всички опорни точки, над които българският бизнес трябва да се съсредоточи, за да разреши проблемите си с набирането на млад персонал в България", казва още Георгиев.

Вижте пълния списък с Топ 50 работодатели в България, според студентите за 2019 г. тук: 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:13 | 14.09.22 г.
fallback